دیابت در اخبار: بارداری و دیابت ، خطر ابتلا به زوال عقل ، کتواسیدوز کودکان

ده اولویت برتر تحقیقاتی در دیابت و بارداری،

8 مه 2021- ده  اولویت برتر تحقیقاتی برای محققان بین المللی که در زمینه سلامت و دیابت زنان کار می کنند، کدامند؟ بر اساس گزارش اخیر در سایتHCPLive[1] ، محققان مستقر در انگلستان از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و همچنین زنان مبتلا به دیابت، نظرسنجی کردند تا مشخص کنند که در کدام حوزه ها هنوز نیازهای برآورده نشده ای وجود دارد که می توانند با تحقیقات بیشتر مرتفع شوند.

مرحله اول این پروژه شامل یک نظرسنجی بود که  در آن 466 نفر آن را تکمیل کردند. در مرحله دوم، شرکت کنندگان برای یک کارگاه آموزشی دعوت شدند تا در مورد مهمترین اولویت ها به اتفاق نظر برسند.

ده  اولویت اصلی تحقیق در مورد دیابت و بارداری، عبارتند از:

•         فناوری دیابت

•         آزمایش بهینه برای تشخیص دیابت در دوران بارداری

•         مداخلات رژیم غذایی و سبک زندگی

•         نیازهای عاطفی و رفاهی زنان مبتلا به دیابت از قبل تا بعد از بارداری

•         زایمان ایمن با طی دوره ی کامل بارداری

•         مراقبت و حمایت از نیازهای زنان پس از زایمان

•         تشخیص و مدیریت دیابت در اواخر بارداری

•         پیشگیری از ابتلا به انواع دیگر دیابت در زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا بوده اند

•         مشکلاتی که زنان با آن مواجه هستند، تجارب زایمان زنان و انتخاب های آنها

•         بهبود برنامه ریزی برای بارداری

خطر ابتلا به زوال عقل با شروع دیابت در سنین پایین تر ارتباط دارد

مطالعه ای که اخیراً در JAMA منتشر شده است، نشان داد که ارتباطی بین افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و شروع دیابت نوع 2 در سن پایین تر وجود دارد. در یک مطالعه کوهورت آینده نگر از 10،095 شرکت کننده در انگلستان، با تجزیه و تحلیل تنظیم شده، مشخص گردید که در 70 سالگی، نسبت خطر برای زوال عقل برای هر 5 سال شروع زودتر دیابت نوع دو ، 1.24 برابر است.

محققان چند فرضیه برای این ارتباط ارائه داده اند، مانند ارتباط بین اختلال در متابولیسم مغز و مقاومت به انسولین، و همچنین میزان بالاتر هیپوگلیسمی در درمان دیابت که خطر زوال عقل را افزایش می دهد.

افزایش کتواسیدوز دیابتی در کودکان در طی  COVID-19

بر اساس مطالعه ای که اخیرا در مجله ی مراقبت از دیابت منتشر گردید، نرخ کودکان مبتلا بهدیابت نوع 2که با کتواسیدوز دیابتی(DKA) به بیمارستان مراجعه می کنند، افزایش یافته است.

این مطالعه در بیمارستان کودکان لس آنجلس انجام شد، جایی که محققان پرونده پزشکی بیماران مبتلا بهدیابت نوع 2، که این بیماری اخیرا در آنها بین مارس و آگوست 2018 تا 2020 تشخیص شده بود را بررسی کردند. نتایج نشان داد که در موارد ابتلا به کتواسیدوز دیابتی افزایش چشمگیری رخ داده است، بطوریکه ابتدا از 9٪ در سال 2018 ، به 3 در سال 2019 کاهش و سپس در سال 2020 تا 20٪ افزایش یافته است(P=0.029).

محققان این نظریه را مطرح کردند که به دلیل همه گیری، ممکن است والدین از بردن کودکان خود برای معاینات معمولشان بهمتخصصان اطفال غافل شده باشند، همچنین کودکان به دلیل محدودیت های کرونا، فعالیت بدنی کمتری داشته و یا دسترسی به غذای سالم کمتری داشته باشند. آنها گفتند که ممکن است یک ارتباط بیولوژیکی بین ویروس و دیابت نیز وجود داشته باشد.

منبع:

https://www.ajmc.com/view/diabetes-in-the-news-pregnancy-and-diabetes-dementia-risk-pediatric-ketoacidosis

 



[1]سایتی که اخبار علمی را برای پزشکان منتشر می کند.